4 misforståelser vedr. intermittent fasting

Der er en masse myter og misforståelser vedr. Intermittent Fasting, som flyder rundt på internettet. Jeg vil forsøge at adskille sandhed fra fiktion her 🙂

Intermittent Fasting er blevet mere og mere populært og et fænomen som man høre mere og mere om. Og det er godt…! Men det betyder også, at der opstår nogle misforståelser, om hvad IF egentligt er. Det er for mange en kontroversiel livsstil, som naturligvis tiltrækker mange ’haters’ som det gør fortalere, og det er som regel et tegn på, at der faktisk er noget sund fornuft bag 😉

Jeg vil her synliggøre nogle almindelige ubegrundede påstande om de skadelige virkninger af Intermittent Fasting og påvise tanken om, at det er en usund måde at spise / leve på.

5metoder

 

Misforståelser vedr. Intermittent Fasting # 1:

Intermittent Fasting har begrænsede virkninger hos bestemte personer

Jeg mener personligt, at et modsatte til denne påstand er glædende. Dvs. Intermittent Fasting er nok mere relevant for flertallet end at spise døgnet rundt. Faktisk vil de fleste nok opleve en psykologisk fordel i ikke at konstant skulle huske eller tænkte over at spise hver anden eller tredje time.

Lad os kigge på det gennemsnitlige menneskes daglige rutine:

Vågn op, styrter ud af døren på arbejde / skole, sidde på kontor / i klasseværelse indtil sent på eftermiddagen (måske spise frokost), komme hjem efter en lang dag, spise en stor middag, nyde aftenen med lidt afslapning og sandsynligvis spise et andet måltid inden sengetid. Bemærk, at morgenmaden ofte kan være overset til at begynde med. Mange er bare mere optaget af at sikre, at de er klar til dagen.

Kernen i det er, at for mange mennesker er det bare mere praktisk at starte deres dag uden at bekymre sig om mad. Derefter, komme hjem for at spise en dejlig middag med familien, og slappe lidt af. Igen, dette er blot for at synliggøre, at den antagelse om, at Intermittent Fasting har en begrænset virkning hos bestemte personer er intetsigende.

 

Misforståelser vedr. Intermittent Fasting # 2:

Intermittent Fasting fører til overspisning og spiseforstyrrelser

Denne påstand er lidt sjov, hvis man tænker over det. Mange ser Intermittent Fating som en ”uorganiseret spisemetode”. Men hvordan er den anden ende af spektret? Det lader til, at det i vore samfund er mere normalt og accepteret at spise 6-7 små måltider om dagen med 2,70063 timers mellemrum. I sidste ende, så er det helt ligegyldigt om du spiser et eller ti måltider om dagen. Så længe du ved HVAD du indtager og i sidste ende hvor mange kcal, så kan du styre din vægt og dit helbred. Der er ingen fysiologiske fordele ved at spise mange små måltider om dagen.

Desuden, så kommer denne påstand nok fra det faktum, at når man IF’er, så har man nok en tendens til at spise lidt større potioner – hvilket vel er naturligt? Mindre måltider betyder flere nærringsstoffer pr. måltid. Et stort måltid om dagen er ikke lig overspisning, overspisning er ukontrolleret fråderi. Et stort måltid med alle nærringsstoffer efter en faste periode er helt normal og rask adfærd.

Og det er ikke sådan tidlige menneske-jægere fra stenalderen har måtte spise? 🙂

 

Misforståelser vedr. Intermittent Fasting # 3:

Intermittent Fasting føre til muskeltab

Vi har egentligt været igennem denne et par gange 🙂 – men jeg høre det ret ofte.

Virkeligheden er, at bare fordi du ikke spiser nok mad – eller proteiner, begynder din krop ikke med at kannibalisere dine muskler. Ideen om at en faste vil omdanne muskelvæv til energi er nok opstået fra ideen om, at kroppen har behov for konstant tilførsel af aminosyre for at reparere og opbygge muskelvæv.

Det eneste jeg vil sige til dette er, at man skal huske, at en stor del af proteiner fra ens sidste måltid, forud for en 16-20 timers faste, vil sandsynligvis stadig frigive aminosyrer indtil ens næste måltid.

 

Misforståelser vedr. Intermittent Fasting # 4:

Fastende træning giver dårlig performance

Typisk, så er det den mere entusiastiske fitnessudøver, som er vant til et godt pre-workout måltid inden deres træningssession, som bliver skræmt ved tanken om at træne på tom mave. Vi har også været igennem denne flere gange her på bloggen, og må konstatere gang på gang, at der ikke er noget litteratur som rent faktisk understøtter denne påstand.

(Bl.a. har jeg gennemgået undersøgelse blandt højt udøvende muslimske atleter under Ramadan)

Der kan dog være en psykologisk stopklods for nogle som træner i en fastet tilstand. Jeg siger psykologisk netop fordi det er deres tanke om, at de nok er ”svage” eller at det er ”farligt”. Når det er sagt, så føles det anderledes at træne i en fastet tilstand. Det kræver tilvænning, og som alt andet med kroppen, så kræver det tålmodighed og tid for kroppen at tilpasse sig.

Der er ingen der siger, at du skal starte dit IF-eventyr med træning i fastet tilstand. Start hellere med at vænne dig til at faste – og hvis du ønsker at tage et pre-workout måltid – så gør du det 🙂

… men der er intet farligt eller galt i at træne i en fastet tilstand.

 

Sidste ord

Der er sikkert mange som vil læse denne artikel, og hævde at det er pladder, hvilket er helt fint…

Konklusionen er dog, at når man bruger Intermittent Fasting ordentligt, er der ingen grund til at tro, at IF vil forsage spiseforstyrrelser, kun kan bruges af visse personer, tærre på dine muskler eller give dig dårligere energi i din træning… tværtimod 😉


 

Referencer :

Al- Hourani , H. M., & Atoum , M. F. (2007) . Kropssammensætning, kostindtag og fysisk aktivitet i unge kvinder under ramadanen .

Del Ponte , A., Angelucci , E., Capani , F., Consoli , A., Guagnano , MT, & Sensi , S. ( 1984).

Sensi , S., & Capani , F. (1987). Kronobiologisk aspekter af vægttab i fedme : virkningerne af forskellige måltid.

Chaouachi , A., Leiper , JB , Chtourou , H., Aziz , AR, & Chamari , K. (2012) . Virkningerne af Ramadan faste på atletiske præstationer : Anbefalinger til vedligeholdelse af fysisk kondition

Leave a Reply