Fordele ved Intermittent Fasting

Fordele ved Intermittent Fasting

Opsummering af fordele ved Intermittent Fasting

Der er mange forskellige fordele ved Intermittent Fasting, som nødvendigvis ikke kun er forbundet med vægttab og muskelvækst… men det er et godt sted at starte!

Folk der praktisere fordele ved Intermittent Fasting spiser mindre hyppigt. Udover, at dette skaber en sjældnere og mere ’trænet’ sult giver det samtidig en bedre mæthedsfornemmelse når man nyder sine måltider. Det betyder samtidig, at man også fungere på andre områder, som f.eks. den daglige praksis af ens funktionalitet i livet.

Hvis du spiser mindre, så betyder det også, at du forbereder og køber færre måltider. Du vil derfor også kunne spare flere penge og den mest dyrebare ressource af alt; Tid. Du bliver samtidig udsat for færre smagsindtryk, og din mad vil altid smage mere spændende.

Andre, åbenlyse og vigtige fordele ved Intermittent Fasting er, at hvis du spiser færre måltider, så spiser du helt automatisk overordnet færre kalorier.

Og nu vi taler om kalorierestriktioner kan vi lige som godt komme ind på de fordele ved Intermittent Fasting. Intermittent Fasting metoder, som inkorporere 24 timers faste – f.eks. 2 gange om ugen – vil reducere dit kalorieindtag med 30%. Det er åbenlyst at se, hvordan det alene kan være med til et effektivt vægttab 🙂

Hvis du endnu ikke er overbevist, så husk på, at en kalorierestriktiv kur har været linket til bl.a. øget levetid samt nedsat risiko for hjertekar sygdomme.  Faktisk så viste en undersøgelse fra University of Utah, at folk der fastede bare én dag om måneden havde en 40% mindre tilbøjelighed til at lide af åreforkalkning.

Udover kalorierestriktivs-relaterede fordele ved Intermittent Fasting, så skal man også huske, at Intermittent Fasting ikke kun handler om at spise færre kalorier – Der er mange hormonale fordele ved intermittent Fasting, som føre til en forbedret kropssammensætning.

Som nævnt i andre artikler – men kan da lige nævne det igen – er der den forbedrede insulin følsomhed, og en stigning i produktion af den naturlige væksthormon (GH). Dette er især fælgende ved træning i fastet tilstand.

Væksthormon har et utal af fordele, men for nu vil jeg blot nævne, at jo mere væksthormon du producere, jo mere fedt forbrænder du og muskler bygger du. Derudover, har GH en tendens til at holde kortisol niveauer nede, som delvist er relateret til oplagring af fedt på maven. Alene dette bør overbevise dig om, at Intermittent Fasting kan hjælpe med at tabe fedtet på maven.

Stadig ikke overbevist? 🙂

Kan da lige opsummere at Intermittent Fasting er kendt for at reducere inflammation, forbedre immunitet samt være en effektiv metode til et effektivt fedttab.

Leave a Reply