intermitterendefaste

Hvad er intermitterende faste og hvad betyder det egentligt at lave en periodisk faste?

Intermitterende faste (Intermittent Fasting) – “ifaste” eller “IF” – er et spise mønster som veksler imellem strategisk faste og spisning. Dvs. man faster på bestemte tidspunkter og spiser på bestemte tidspunkter – også kaldet “spise vinduer”.

Der findes mange metoder for intermitterende faste f.eks.:

  • Faste i 16 timer – og efterlader således 8 timer om dagen til at indtage sine daglige måltider.
  • Faste i 20 timer – og klemme alle ens kalorier ind i et 4 timers spisevindue
  • Faste hver anden dag – Ja, 36 timers faste et par gange om ugen

… der er mange former for IF og det er bare med at finde en stil, som passer ens dagligdag, trænings program og kostvaner.

 

Hvorfor skulle man så egentligt begynde på intermitternede faste?

Der er en masse teorier, beviser, fakta og spekulationer vedr. intermitterende faste.

  • Tab af fedt
  • Opbygning af muskler
  • Afværge sygdomme
  • Leve længere
  • Forøge forbrændingen
  • Øge konditionen og stofskiftet

… er bare nogle af de punkter som siges er fordelene ved intermitterende faste.

… og ikke med fokus på HVAD du spiser, men HVORNÅR du spiser!

 

Ideen med intermitterende faste

… er, at man giver kroppen ro og tid til at regenerere sine celler og forbrænde det fedt som dannes i ens “kulhydratdepoter”. Kroppen får netop mulighed for dette, når den ikke konstant fodres med nye kalorier og ikke skal bruge energi på at fordøje maden.

For godt til at være sandt? Måske ikke… at faste i sin simpleste form, har en masse helbreds relaterede fordele og det er noget mennesket har gjort i tusinde af år!

Er du helt ny indenfor for intermitterende faste, og ikke ved hvordan du kommer igang, så kan du starte ved artiklen Faste forbegyndere 🙂 

Vil du vide mere om hvem der står bag ifaste.dk, kan du læse om det her.

(Læs mere om hvornår man ikke burde faste her)