Faste hver anden dag – ADF

posted in: IF metoder | 2

Faste hver anden dag- ADF – “Alternate Day Fasting” er præcis som det lyder. Man spiser normalt en dag og faster den næste. Det siger sig selv, at det automatisk minimere ens kalorieindtag, og dette leder til et vægttab og en sundere livsstil. Restriktiv kalorieindtag har igennem de senere år bevist, at det kan give en sundere livsstil, resultere i et længere liv og selvfølgelig hjælpe til at komme af med de ekstra kilo. Indtager du færre kalorier end du forbrænder, vil din krop bruge dine fedtdepoter til at genere den manglende energi, som kroppen ikke får fra mad eller drikke.

Ideen med at faste hver anden dag er tiltalende for nogle. Man kan i teorien spise lige hvad man vil på de dage man spiser. Man går altså på ingen måde glip af sine yndlings måltider, favoritretter eller den drink man bare elsker! 🙂

faste hver anden dag

 

Er faste hver anden dag en Spis-hvad-du-vil-faste?

Kort sagt, Ja! Det er i hvert fald teorien. Men når man får carte blanche til at spise hvad man vil, så skal man selvfølgelig stadig være opmærksom. Ideen med at spise hvad man vil kommer fra flere steder. For det første mener nogle, at det er kommet fra spis så meget du vil og blevet til spis hvad du vil. For det andet, så har flere studier vist, at intermitterende faste aktivere SIRT1 genet, som også er kendt som “overlevelses genet”. Forskere mener, at genet er skyld i de positive, livs- og sundheds forlængende effekter fra et reduceret kalorieindtag. Eftersom SIRT1 aktiveres af intermitterende faste, tror mange, at genet vil beskytte dem, og de kan derfor spise lige hvad de synes. Der er altså ingen regler for hvad man må og ikke må spise når man skal faste hver anden dag. Personligt vil jeg dog stadig, at man bliver hvad man spiser, og dårlig mad/næring er stadig dårlig mad/næring for kroppen!

Spis derfor stadig så meget du kan, og nyd lige hvad du har lyst til! 🙂

Paste, pizza og burgere er fint engang imellem hvis man synes det. Står den på pizza og doughnuts hver anden dag som eneste fødevare indtag, så er det nok en god ide at starte med at tilrettelægge en lidt sundere madstil, så man virkelig kan få gang i et sundt og livs forlængende vægttab!

 

 

Videnskab bag at faste hver anden dag

Der er lavet en del undersøgelser på at faste hver anden dag, dog er alle undersøgelser på mennesker stadig igangværende. Ideen og tanken ved fasten kan man dog konkludere fra en meget spændende observation blandt mus. Et 20 ugers studie på mus, viste, at mus som måtte spise alt hvad de ville på en dag – og intet på den næste, levede længere end mus som blev fodret “normalt” hver dag. Endvidere var deres glukose og insulin niveau lavere end de andre mus. En anden gruppe mus fik deres kalorieindtag reduceret med 40% hver dag, og disse oplevede samtidige længere levetid end mus med en “normal” diet – dog ikke længere end musene som faste hver anden dag. Undersøgelsen konkludere, at et reduceret kalorieindtag – uanset hvordan det foretages – havde altså klare sundhedsrelaterede fordele.

Det er fint for mus, men hvad med mennesker? Der er stadig undersøgelser i gang mht. mennesker, men som det ser ud nu, så er der intet der tyder på, at mennesker ikke får det samme udbytte af at faste hver anden dag eller en anden faste metode.

 

Praktisk: faste hver anden dag

Metoden vil ikke være interessant for de fleste, eftersom det kræves, at man intet spiser i 36 timer. Det er ikke anbefalet hvis man er fysisk aktiv eller styrketræner, da der er hele elementet om muskelsvindel ved længere faste (36 timer). Metoden kan dog være interessant for de som er interesseret i de terapeutiske fordele ved længerevarende faste perioder (20 + timer).

  • Spis normal en dag – med sidste måltid om aftenen
  • Spis intet dagen efter
  • Spis igen, 36 timer efter sidste måltid.

Så hvis man f.eks. spiser sidste måltid mandag aften kl. 21, så faste man hele tirsdag, og spiser igen onsdag morgen kl. 9. Her kan du så spise hvad du vil – men forsøg nu ikke at starte dagen ved at tømme slikskabet :). Undersøgelser viser, at man på disse dage typisk vil spise 110-120% af sine normale kalorieindtag – og det er også forventet og det kan du sagtens tåle ;). Så spis løs!

At faste hver anden dag betyder egentligt at man går i seng på en tom mave hver anden dag, og det kan være svært for rigtig mange! Hvis man ønsker det, så kan man inkorporer tanken bag 5:2 i at faste hver anden dag. Man kan altsåindtage et mindre antal kalorie på ens faste dage. Dette vil typisk være 20% (1/5) af ens daglige kaloriebehov (ca. 400 kalorier for kvinder, 500 for mænd). Det vil selvfølgelig betyder, at resultaterne ikke vil være så ekstreme, men hvis det er det der skal til for at man kommer igennem dagen, så er det bedre end så meget andet.

 

 [adsense_id=”1″]

Kilder:

http://www.weightlossresources.co.uk/diet/reviews/alternate-day-fasting.htm

2 Responses

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.